Berlin

Vårt nästa resemål var Tyskland och dess vackra huvudstad Berlin. Första dagen gick vi till vad som finns kvar av Berlinmuren. Vi var inte dom enda turisterna där, men vi fotade lite, hängde lite och sen gick vi vidare till Alexanderplatz som Anna hört så gott om, men vi förstod inte riktigt grejen med Alexanderplatz så vi gick och käkade korv istället. Den största delen av vår tid i Tyskland käkade vi korv. Vi åt pizza en kväll i en jättestor park där alla hängde med alla. Det var grillar igång, musik som spelades och glada människor överallt. Flera kvällar spenderade vi också med att dricka drinkar på ett tex-mex-ställe som hette Que Pasa?. Det var en av dessa kvällar som vi festade med några grabbar på vårt vandrarhem. Anna fann en ny bekantskap i en äldre man som, tillsammans med oss, hånade sin kompis som var lite för rund under fötterna. Det var nu låten California satt sig på våra hjärnor. På långfredagen hamnade vi av en slump mitt i en gudstjänst i Berlins domkyrka.

I början av vår resa handlade det mycket om historia. Vi tog en heldag åt att besöka det Judiska museet och Topografiska museet om terrorn som skedde under världskrigen. I Berlin handlade det också mycket om parkhäng. Det var en väldigt härlig stad med trevliga människor och bra platser att hänga på. Vi gick även på shoppinggatan Friedrichstrasse, men fann dessvärre ingenting.

Tågluff genom Europa.

Vi började vår resa i Danmark – Köpenhamn. När vi kom fram var det jättevarmt och vi irrade bort oss i den vackra staden innan vi hittade till vandrarhemmet. Trötta och hungriga kom vi ändå fram och vi började snabbt tycka om Köpenhamn. Efter att vi checkat in på vandrarhemmet och bytt några vänliga fraser med våra rumskamrater gick vi ut för att hitta en restaurang. Vi gick på shoppinggatan – Strøget och hittade en mysig restaurang med middagsbuffé för en billig penning. Vår första heldag spenderade vi på ett stort tivoli. Vi åkte karuseller som aldrig förr, åt våfflor och drack kaffe, pratade med gamla gubbar från Danmark som var jättesöta, köade i flera minuter för att åka en karusell som vi redan åkt flera, flera gånger, hamnade mitt i en påskparad och chillade på grönområdet innan vi drog hem. Kvällen spenderade vi genom att gå en promenad till Nytorv. Ett hamnområde med restauranger längst gatorna. Vi fotade oss själva med havsfrun och tog hoppbilder med operahuset i bakgrunden. Sen drog vi oss till Bishops för att avsluta en bra dag med en god öl. Ägaren på bishops var från Skåne och detta sa han när vi skulle gå därifrån (observera att vi var dom enda gästerna)

-Sticker ni nu?
-Ja, det gör vi.
-Då får jag önska er en glad påsk!

Nästa dag spenderade vi på Guinnes-muséet. Vi blev alla lite besvikna över att det var så litet och utbudet var inte heller det bästa. Istället gick vi till Kungsparken och Botaniska trädgården. Där stötte vi på en lustig man som pratade om att han hade spenderat några dagar i Skellefteå under sin ungdom. Vi avspisade samtalet ganska snabbt och sa att vi skulle gå åt motsatta håll.

Vår sista dag i Köpenhamn spenderade vi i Christiania. Christiania är en fristad som saknar lagar, men det finns en del regler:

• Ingen tung narkotika
  • Inga vapen
  • Inget våld
  • Ingen handel med byggnader eller bostäder

Fredag betyder

Personalfest.

Styr

Efter jobbet:
  • Funderat över a-kassans vara eller icke vara
  • Chattat på ams
  • Kollat upp lite om Norge
  • Pratat med Anna
  • Pratat med brukaren
  • Pratat med Jenny
  • Kollat tåg till Narvik
Nu ska jag dra mig till skogs och rensa hjärnan lite grann.

Puss på er

Ni är underbara!
ps. imorgon ska jag få massage. Då kanske ryggen blir pigg igen.

Vårt grannland

Ett helt land är i sorg. Vi pratar och diskuterar det ofattbara, men ingenting går att göra något åt det som redan har inträffat. Terrorn har sökt sig allt närmre vår trygghet; norden.
Tänk att några människor kan förstöra så mycket. Så många familjer har mist sina älskade och så många ungdomar har dött som knappt hunnit starta sina liv. När terrorn söker sig närmare, blir det också mer verkligt. Denna värld som vi uppfattar som trygg, som i själva verket kan förändras över en natt, till fruktansvärd.

Ny vecka

Måndagen på jobbet gick smärtfritt trots sittkloning. Bra start på veckan med många roliga planer. Ikväll ska jag träna, sen kommer Anna hit och kollar på film. Kan eventuellt bli en och annan myrstack också, mmm...
Resten av veckan kommer också att vara rätt fullspäckad. Det är både och. Har man tråkigt går tiden saktare, men hur kul är det då? Fast gör man saker hela tiden går veckorna så himla fort och just nu vill jag bara att tiden ska gå lite saktare så jag hinner njuta lite mer av att vara hemma.
Jag och Annie taggar Sahara Hotnights fastän dom sög... Men vad gör man inte för ett kort?

Nya joggingskor

In med det nya och ut med det gamla. Dom senaste två gångerna som jag köpt Asics så har skorna gått sönder efter bara några månader. Därför köpte jag nu Nike vilket är ett säkert kort. Asics verkar inte vilja samarbeta med mina fötter helt enkelt. Någon som däremot vill samarbeta är Team Sportia. Tack för servicen!

Trästockhelgen

Hej du försvann en dag gamla vän
Du fick en kille och ringde aldrig igen
Förutom när han jobbar då kan det va fint
Att ha middag bara tjejer dricka vin
Prata om hur jobbigt det är och så,
när två Hydman Vallien-glas går sönder på sommarstället
Åååh!
Vi går ner på stan
Ner för backen
Över torget
Åh, jag älskar, älskar den här stan
Rak i ryggen
Drick champagnen
Flanera över cykelvägen på sanningsdan
på sanningsdan
Trästockhelgen har levererat som vanligt!
  • Fatboy
  • Oh my!
  • Uni foreman
  • This is head
Det blev inte fullt så många band som jag hade planerat, men när man sitter med två underbara flickor på en balkong och snackar samtidigt som man dricker öl så är det svårt att slita sig in på området. Hela helgen har varit sjukt bra och jag har haft tid att byta mina joggingskor till ett par hederliga Nike också.
Igår var det även ett födelsedagskalas/barnpassning hos Öhgrens. Fika, galenpanna, skratt och annat härligt hann vi med. Idag blir det eventuellt släktträff, träning och annat smått. Nästa vecka är rätt tuff, så det är väl bäst att vila upp sig ;)

Tisdag

Jag och syrran hade en riktigt trevlig kväll igår och sista Harry Potter-filmen var det heller inget fel på. Är rätt sugen på ett HP-maraton nu!
Idag har vi haft lika kul på jobbet som igår. Jag har ramlat tre gånger med gräsklipparen och en gång i storslänten, så den är inte så snyggt klippt nu, men jag var inte ensam om att ramla idag så ;) Efter jobbet har jag städat huset och tränat. Jag hade ett par framför mig då jag löpte nere vid älven och om dom inte hade varit där hade jag säkert gett upp. Dom var mina harar så att säga. Det gick riktigt bra iaf :)
Imorgon blir det förhoppningsvis en lika bra dag som idag. Jobbrudarna kommer hit på kvällen och spelar spel osv. Annars bjuder veckan på lite träning, födelsedagskalas och namnsdagsfirande och mycket Trästock :) Lev och må!

No stress

Jag kan ju ha haft den skönaste helgen i världshistorien. Ikväll väntar bio och umgänge med jobbrudarna!
Imorgon blir det jobb och middag på Sjungande. Sen väntar bio med syrran! ♥

TRÄSTOCKFESTIVALEN!

För en vecka sen var jag besviken på utbudet av årets Trästockfestival, men efter att jag studerat programmet mer noga, pratat med Anna och peppat, lyssnat in mig på spotify och youtube, så kan jag säga såhär. Årets festival kommer att leverera precis som alla tidigare år. Jag älskar verkligen Trästockfestivalen!!
I år ska bland annat dessa artister ses:
  • Fatboy (för pappas skull)
  • Syket
  • We are the storm
  • Stolen deer
  • Movits!
Fast jag ska på kalas i Bureå, så jag borde verkligen slita mig därifrån innan dessa band spelar... :)

Dina händer är fulla av blommor

Du gör mig så glad.

Yiiiiiiiiha!

BOOOM CHAKALAK!! Jag och Nilsson har kirrat jobb i Norge så helgen den 20onde augusti går flyttlasset och det är typ snart! Känns väldigt spännande och skitkul! Jag måste dock gulla med min nuvarande chef om att sluta 2 veckor tidigare. Ber till gudarna att det går vägen!
Nu ska jag ta en powernap (rolig fredagsmänniska), sen ska jag och Anna se film - The Kid. Helgen kommer att bestå av film, film, film och kanske en bok på det. Ska se första delen av sista Harry Potterfilmen imorgon hade jag tänkt. Sen har jag några andra gobitar som jag tänkte ta mig igenom också. På söndag väntar förhoppningsvis en heldag med jobbrudarna. Vi funderar på att flyta på älven, äta på restaurang och kanske gå på bio, eller se nån film hemma hos nån/spela spel?! :) Det blir nog en skitbra helg fastän jag inte hade så många planer tidigare idag hehe. Förhoppningsvis ska jag ta mig ut i spåret också. Har haft ont i ryggen hela veckan och därför inte vågat (plus att jag blivit latheten själv och det är något jag skäms för), men nu känns ryggen mycket bättre så jag tror det är dags igen!

Söööööööööömn

Pappa visslar på Jennifer Lopez - On the floor. Själv har jag legat och sovit mellan 17-19.30. Det var skönt. Jag har ont i ryggen och det blir inte direkt bättre av att göra samma sak 8h på jobbet. Imorgon ska vi iaf klippa gräset och sen väntar ett spännande telefonsamtal. Jag är lite nervös, men det ska nog gå bra!
Imorgon efter jobbet ska jag hem till Santos eftersom att resten av hushållet befinner sig på IKEA i Haparanda. Sen kanske brudarna kommer hit och kollar på film. På onsdag är det musikcafé i Östanbäck och Amanda ska sjunga så det kommer bli grymt! Torsdag väntar Transformers 2 med jobbrudarna och vad helgen har att erbjuda har jag ingen aning om. Förhoppningsvis en VM-final för damerna. Annars ska jag typ stänga in mig och bara läsa en bok och dricka te och njuta av ledighet.

En helg i sommarens tecken

Helgen har varit KUNG!!
Fredagen bjöd på en roadtrip, till Varuträsk och därefter till Östanbäck - Skatan och tillsist Söderbodan - Gullsand, med systrarna Nilsson. Ett tag hade vi tänkt ta kosan ner till Ö-vik, men vi ändrade oss ganska snabbt. Tältningen gick kanon och vi sov riktigt bra. Sen väntade en heldag på stranden och det var schteeek utan dess like! Även några dopp i det blå och en promenad längst stranden. Kvällen erbjöd en dejt med fröken Ahlbäck. Vi såg Kronjuvelerna på bio och den var riktigt bra! En ganska tragisk historia, med några humoristiska inslag. Björn G briljerade och var sådär tapig som bara han kan.
Idag har jag legat ute och läst en bok, sen har jag varit ute med ett gäng härliga människor i Simons stuga. Vi har spelat volleyboll och stekt i solen. Det känns verkligen som att sommaren har levererat i helgen! Kvällen erbjuder brännboll, men jag kände mig inte så sugen, så jag tror att det blir en god film istället.
Nästa vecka har jag några lösa planer, men jag ska försöka träna mer än i veckan iaf, observera; försöka! hehe...

Halleluja...

På Kajutan:
Jag: Här borde dom egentligen ha en uttagsautomat.
Faster: Men det har dom inte.
J: Näe, men dom borde ha!
F: Men det har dom inte.
J: Näe, fast jag säger bara att dom borde ha!
F: Mm, men det har dom inte.
Vid köksbordet:
Syrran: ...Sa att godis är grejen när man jobbar natt
Faster: Fast det är ju inte blodsockerfall
S: Näe, men det är gott
F: Fast det är ju inte blodsockerfall
S: ...
Familjen Berglund har besök av en faster som bara måste ha sista ordet!

Sommarpepp!

Idag har jag varit trött på jobbet. Alla andra också för den delen. Helgen har satt sina spår, men vi har haft fantastiskt roligt iaf! Vi håller just nu på att planera in en personalfest, Transformers - maraton (gärna med utklädnad), en utlandsresa till hösten, eller varför inte om 50 år? och mycket mycket mer! Ikväll ska jag spendera lite kvalitetstid med Anna. Det är 3 hela veckor sen vi sågs, sjuukt!! Så det blir en promme och sen ska jag sno lite musik från henne.
Veckan kommer att innehålla jobb, träning, umgänge med jobbrudar, en faster på besök, friluftsliv med Jenny, umgänge med brudarna och avslutningsvis volleyboll och andra sommaraktiviteter på söndag (i Simons stuga?) Kan ju inte bli annat än BRA!! Så det är bara att lägga sig tidigt ikväll så man orkar med ;)

Stadsfesten

En helg varje sommar så lever staden upp rejält. Stadsfesten levererar stora artister såsom Robyn och hela Skellefteå måste självklart dit! Själv chillade jag ganska hårt då Robyn spelade. Förökte kriga mig en bit fram, men insåg ganska snabbt att det var dömt att misslyckas. Nöjde mig istället med att lyssna på några låtar långt bak och tänkte för mig själv "äsch, jag har ju redan sett henne en gång".
Fredagen spenderades först på jobbet lite lagom pömsig, men alla jobbade på skitbra och vi hade en riktigt bra dag ihop! Kvällen spenderades hos Annie och Patrik med ett gäng underbara människor! Relativt lugn förfest med goda drinkar, öl, några kortspel och allmänt snack. Väl ute på området tappade jag bort alla som jag var med på förfesten eftersom att dom skulle köa för att komma in och det orkade inte jag vänta på. Så jag hookade upp med några från jobbet och hängde med dom till stängning! Blev sedan bilfärd hem med brorsan och Frida och hennes kompisar som skulle tälta (?) på vår gård!
Lördagen var väldigt lugn och jag hade ganska länge tänkt skippa Stadsfesten och istället stanna hemma, men där vid 19 tog jag mig i kragen och började tagga till igen. Vi hade skitkul på förfesten hos Nina och David. Snack, skratt och lekar får beskriva den kvällen! Vi körde Fuck the dealer, CHIP, Shades on (POP), Siffra, djur, läte och tillsist avslutade vi med Klapp på knäna, säg ett ord, försök få ihop det till en berättelse (lite lågstadiekänsla). Sist men inte minst cyklade vi in till stan och träffade på farbror blå för en liten pratstund. Områdetkändes ganska folktomt, men det funkade iaf! For hem ganska tidigt och slumrade in nöjd och belåten efter tre dagars festande och idag mina vänner; kan jag säga att jag inte gjort ett skit för världen!

Dag 1 av 3 (2)

Hade sjukt kul igår på Stadsfesten med arbetskamraterna. Har aldrig haft tråkigt på en kyrkofest och gårdagen var inget undantag. Vi inledde kvällen med grillning, fortsatte med tipsrunda och några lekar. Därefter blev det mingel och gemensam cykeltur till stan. Kvällen erbjuder förfest hos Annie med några brudar sen väntar Stadsfesten och ännu mer mingel! :)
Nämen om man kanske skulle sluta vara med på så många vimmelbilder?? Typ 4 stycken från igår, får väl se hur många det blir ikväll ;)